Uszkodzenia eksploatacyjne

Nadmierne zużycie bieżnika po jednej stronie

Taki rodzaj zużycia bieżnika świadczy o nieprawidłowej geometrii zawieszenia pojazdu. Opony eksploatowane w ten sposób nadmiernie nagrzewają się z powodu prześlizgiwania elementów rzeźby bieżnika w styku z nawierzchnią jezdni.

Nadmierne zużycie barków bieżnika

Zużycie bieżnika na bokach opony świadczy o długotrwałej jeździe na zbyt niskim ciśnieniu lub niedopasowaniu odpowiedniego ciśnienia do obciążenia pojazdu. Opona jest narażona na przegrzanie i zmęczenie materiałów w skutek podwyższonego tarcia.

Nadmierne zużycie czoła bieżnika

Opona która pracuje na zbyt wysokim ciśnieniu nie przylega odpowiednio całą powierzchnią bieżnika do jezdni, co skutkuje pogorszeniem przyczepności pojazdu. Występuje nadmierne tarcie na środkowej części opony, to z kolei powoduje szybsze zużycie opony.

rozjechanie opony

"Rozjechanie" opony

Nawet któtko trwała jazda bez ciśnienia w oponie może doprowadzić do jej zupełnego zniszczenia. Bok opony został zgięty i przyciśnięty do jezdni, w wyniku ogromnego tarcia oraz wysokiej temperatury warstwa butylowa i włókna zostały przetarte. Takie uszkodzenie eliminuję oponę z dalszej eksploatacji, naprawa jest niemożliwa.

Utrata elastyczności stopki (drutówki) opony

Intensywna eksploatacja oraz częste montowanie i demontowanie z obręczy może spowodować po kilku latach rozciągnięcie drutówki w oponie. W efekcie zwiększa się obwód stopki, której guma straciła już elastyczność. Stopka opony nie przylega z odpowiednią siłą do obręczy, co grozi spadkiem ciśnienia lub „spadnięciem” opony z felgi. Zjawisko to dotyczy najczęściej opon eksploatowanych powyżej 10 lat.